Zdrowa dieta dla serca – jakich zasad należy się trzymać?

24.10.2016
drukuj

Zdrowa dieta dla serca – jakich zasad należy się trzymać?

 Serce jest narządem, które w organizmie człowieka musi wykonać ogrom pracy. Pompowanie krwi do naczyń krwionośnych częstokroć jest dla niego trudne, gdyż już co drugi Polak umiera na choroby serca. Dlatego, aby jego kondycja była nienaganna i służyło w zdrowiu przez wiele lat zastosuj nasze zasady.

 W 2015 roku najlepszą dietą na świecie została dieta DASH. Lekarze, dietetycy i inni specjaliści zgodnie uznali, że jest to najlepsza dieta dla serca. Według nich każdy z nas powinien stosować ją przez całe życie. Zmiana nawyków żywieniowych nie jest tak trudna jak się wydaje. Przekonaj się i poznaj 6 zasad diety, którą pokocha Twoje serce.

 

  1. Dużo warzyw i owoców

Obok produktów pełnoziarnistych, warzywa i owoce są fundamentem tej diety. Powinny być jak najmniej przetworzone i spożywane prawie w każdym posiłku. Pamiętaj, aby nie były monotonne – różnorodność jest tutaj znacząca. Często mówi się, że warzywa i owoce są drogie, a przecież trzeba ich zjeść dużo by się najeść. Nic z tych rzeczy – wybieraj warzywa i owoce sezonowe, a Twój portfel z pewnością nie poczuje zmian!

 

  1. Chude mięso i dobry tłuszcz

W diecie dobrej dla serca jest również miejsce dla mięsa. Należy jednak pamiętać, aby było to mięso chude i dobrej jakości. Sprawdzi się głównie mięso drobiowe, wołowe i cielęce. Warto również pomyśleć o odpowiedniej podaży tłuszczów nienasyconych, takich jak: oliwa z oliwek czy olej słonecznikowy – takie tłuszcze zadbają o Twoje naczynia krwionośne, co korzystnie wpłynie także na pracę serca. Dodatkowo, warto pamiętać o tłustych rybach morskich, których kwasy omega-3 i omega-6 skutecznie obniżą poziom cholesterolu. Warto też pamiętać, że niedobory szybko uzupełnią suplementy – na rynku są bardzo łatwo dostępne kapsułki z kwasem omega-3 i omega-6.

 

  1. Mała ilość soli

Nie od dziś wiadomo, że sól, obok cukru, nazywana jest również białym mordercą. Aby serce było w dobrej kondycji niestety trzeba z niej zrezygnować i spożywać w ilości pół łyżeczki na cały dzień. Należy również wziąć pod uwagę, że w żywności przetworzonej, konserwach, wędlinach, mieszankach przypraw i innych znajdują się jej ukryte, ogromne ilości. Czytaj skład, zawsze!

 

  1. Dużo minerałów

Aby serce było zdrowe należy pamiętać o dostarczeniu do organizmu niezbędnych składników odżywczych, a także składników mineralnych. Dla serca szczególnie ważny jest wapń, magnez i potas. Zwróć uwagę na: orzechy, daktyle, morele, pestki dyni, rośliny strączkowe, awokado, ziemniaki, kapustę, kukurydzę, szpinak, buraki, jajka, marchew, banany i kakao. Warto wspierać się również suplementami, które pomogą szybko uzyskać stan równowagi w organizmie.

 

  1. Unikanie słodyczy

Słodycze są pełne cukrów prostych i wielu, szkodliwych dodatków. W większości nie mają żadnych wartości odżywczych, a są tylko zapychającą, sztuczną przyjemnością. W tej kwestii z pewnością pomaga regularne jedzenie 5 posiłków dziennie, co 3 godziny. Dzięki temu nie odczuwa się głodu i tym samym nie ma potrzeby podjadania.

 

  1. Nawadnianie

Z pewnością należy zrezygnować z napoi gazowanych i słodzonych – to nie tylko energetyki, ale również soki i wody smakowe. Warto je zastąpić wodą mineralną, herbatą zieloną czy naparami ziołowymi. To z pewnością obniży poziom cukrów prostych w organizmie i pomoże w prawidłowej pracy serca.