Cukrzyca a stres. Czy stres powoduje cukrzycę?
23.11.2016

Cukrzyca a stres. Czy stres powoduje cukrzycę?

Stres towarzyszy nam praktycznie codziennie. Stresuje nas praca, rodzina, a często nie potrafimy nawet spokojnie odpoczywać. Jak dowodzą badania, stres silnie łączy się z cukrzycą. Dlaczego jest to alarmujący fakt? Czy powinni obawiać się tylko diabetycy czy także osoby, u których nie stwierdzono cukrzycy?

 

Diabetyk a cukrzyca

W sytuacjach stresowych, aby odpowiedzieć na bodziec organizm wywołuje reakcję „walcz lub uciekaj”. Aby mógł działać, potrzebuje energii, czyli najogólniej mówiąc cukru. Następuje mobilizacja pracy wątroby, która bardzo szybko zaczyna produkcję glukozy. U chorych osób, w przeciwieństwie do osób zdrowych, u których uwolniona insulina rozprowadza ją do komórek organizmu, występuje wyłącznie podwyższony poziom cukru. Niestety, właśnie z powodu braku insuliny bądź insulinooporności cukrzycy muszą sobie radzić ze skaczącym cukrem. Nieumiejętność samoregulacji poziomu cukru we krwi prowadzi do hipoglikemii bądź hiperglikemii. To problemowe, gdyż taki stan organizm odbiera jako zapotrzebowanie na energię tj. zwiększa produkcję cukru. Dlatego też osoby chore na cukrzycę muszą redukować poziom stresu. Bez tego organizm diabetyków jest bardzo osłabiony – najbardziej cierpi na tym serce i układ krążenia.

 

Czy stres powoduje cukrzycę?

Należy pamiętać, że poziom stresu powinny kontrolować nie tylko osoby chorujące na cukrzycę, ale także osoby zdrowe. Z badania profesora Karla-Heinza Ladwiga wynika, że stres zwiększa ryzyko zachorowalności na cukrzycę typu 2 nawet o 43 proc.! Kortyzol (hormon stresu) i adrenalina mają negatywny wpływ na metabolizm organizmu, przez co przyczyniają się m.in. do insulinooporności. Z osób badanych, których zawody sprawiały, że pracowały w dużym stresie (kelnerzy, osoby pracujące w call center itp.) prawie połowa zachorowała na cukrzycę typu 2. Dlatego też ograniczenie stresu jest jednym z czynników zdrowego stylu życia.

Jak radzić sobie ze stresem?

Aby obniżyć poziom kortyzolu, a także zwiększyć wrażliwość na insulinę warto zadbać o siebie. Z pewnością zmiana stylu życia na zdrowszy przyczyni się do tego. Oto kilka zasad, które zredukują poziom stresu w Twoim organizmie.

 

  1. Panuj nad oddechem!

Ćwiczenia oddechowe są świetnym sposobem na walkę ze stresem. Dzięki kilku, głębokim oddechom jesteś w stanie w parę chwil wyciszyć organizm. Przy wydechach staraj się również rozluźniać mięśnie. Wystarczy 5 minut dziennie, a Twój organizm będzie uspokojony i zrelaksowany.

  1. Sport dobry na wszystko

Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że w Twoim organizmie pojawiają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Wysiłek fizyczny będzie dobry nie tylko dla Twojej kondycji, ale również samopoczucia.

  1. Joga

Joga bądź ćwiczenia rozciągające wyciszają. Koncentracja na oddechu sprawia, że myśli wędrują po najdalszych zakamarkach umysłu. Takie codzienne sesje z pewnością Cię wyciszą.

  1. Znajduj rozwiązania

Jeśli wiesz, które sytuacje Cię denerwują, to warto pomyśleć jak ich uniknąć. Jeśli np. denerwują Cię korki drogowe to spróbuj wybrać inną trasę. Staraj się zawsze szukać rozwiązań Twoich problemów – będziesz wtedy skutecznie unikać stresu.

Dodaj komentarz

Powiadom o
avatar
wpDiscuz