Czym jest indeks glikemiczny (IG) -tabela indeks glikemiczny
23.12.2016
bez-tytulu

 Nauka o żywieniu to gałąź wiedzy o związkach pomiędzy pożywieniem

a sposobem żywienia się a zdrowiem i życiem

                                                                                                                  prof. Aleksander Szczygieł

 

Indeks glikemiczny IG szereguje żywność wg bardzo ważnej cechy tzn jak szybko po ich spożyciu wzrasta stężenie cukru-glukozy we krwi

 

Ideks glikemiczny dotyczy przed wszystkim produktów spożywczych  zawierające węglowodany tzw. proste i/lub złożone. Są to związki organiczne, których w żywieniu chorego na cukrzycę udział w dziennej racji pokarmowej osób żywionych winien być największy zgodnie z obowiązująca Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Indeks glikemiczny dla żywności  zawierającej  przed wszystkim lub w przeważającej ilości węglowodany w swoim składzie. 

Umownie podzielono  żywność na trzy grupy;

– żywność o niskim indeksie mniej lub równe 55

– żywność o średnim indeksie glikemicznym 56-69

– żywność o wysokim indeksie glikemicznym  70 i więcej

w zależności od szybkości wchłaniania i przemiany  w glukozę przez organizm człowieka

 

Tempo wzrostu glukozy we krwi , po spożyciu danego produktu zostało porównaen do tempa wzrostu po spożyciu czystej glukozy dla której indeks przyjmuje się że jest równy 100.

Glukoza to paliwo energetyczne ,  które tylko w tej postaci może być wykorzystane przez organizm człowieka.

Znajomość tego wskaźnika jest pomocne dla chorych na cukrzycę ,umożliwia kontrole nad  produktami spożywczymi pobieranymi do komponowania posiłków bądź spożywania ich

osobno . Indeks glikemiczny to nie wystarczające źródlo informacji o produktach spożywczych. Podstawowym źródlem informacji o wartości odżywczej i składzie pozostają ‚Tablice składu i wartości odzywczej dostępne na rynku wydawniczmy opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia. Indeks glikemiczny nalezy traktować jako uzupełnienie informacji o zywności.

 

Wpływ na  niekorzystne podwyższenie  indeksu gliekmicznego ma;

– obróbka termiczna np  gotowanie w wodzie mniej korzystne niz  gotowanie na parze

– czas obróbki termicznej im dlużej tym IG  jest wyższy

– rozdrabnianie np przecieranie, miksowanie, blendowanie mniej korzystne

– skład  i ilość weglowodanów w produkcie  na który nie mamy czasem wpływu

  1. zawartośc frakcji skrobi amylozy do amylopektywny w ziemniakach

– dojrzewanie owoców bardzo dojrzale banany maja wyższy indeks gliekmiczny

   niż zielone banany

– brak lub mała zawartość blonnika pokarmowego -frakcji rozpuszczalnej i skrobi opornej

– temperatura np porcja gorącego ryżu w zupie mniej korzystniejsza metabolicznie niż

  ten sam ryż spożywany na zimno np w sałatce z ryżu , warzyw i wędlin

– spożywanie świezych surowych produktów np warzyw i owoców

 

Wpływ na korzystne obniżenie indeksu glikemicznego ma ;

– inne związki organiczne , bialko i tłuszcze łączenie ich z węglowodanami

– produkty o wysokiej zawartości blonnika rozpuszczalnego np platki owsiane ,

  dodawane do różnego rodzaju potraw, wypieków,

– wybór produktów nieprzetworzonych jak najmniej oczyszczonych przemysłowo i w

  warunkach domowych

– obecnośc ziaren słonecznika,sezamu,lnu pestek dyni

 

W żywieniu czlowieka należy świadomie  dobierac produkty i surowce spożywcze do produkcji żywności , posiłków. Czasem nalezy siegnąć po produkt o wysokim indeksie glikemicznym ze wzgledu na jego  wysokoą wartośc odżywcza. Łaczenie ich z produktami o niskiem indeksie glikemicznym oraz białkiem i błonnikiem pozwoli na otrzymanie dla chorego na cukrzyce czy  zdrowego czlowieka prawidlowo skomponowanego pokarmu.

 

Korzyści zdrowotne z stosowania wżywieniu produktów , posilków o średnim i niskiem indeksie gliekmicznym;

 

– poprawa wyrównania metabolicznego

– niska odpowiedź glikemiczna

– obniżenie zapotrzebowania na insulinę

– poprawa wyrównania poziomu glikemii i lipidów

– sytość i nie pojadanie między posiłkami

– hamowanie łaknienia

– chroni przed chorobami ; otylością,rakiem jelita grubego,cukrzycą ludzi zdrowych

 

Zródło;

 

„Dietetyka zdrowego i chorego czzłowieka” Autorki H . Rudnicka i H. Ciborowska

” Skrobia oporna” Uniwersytet Przyrodniczy we Wroclawiu

   Strony Internetowe „zdroweżywienie.edu.pl”

 

Dodaj komentarz

Powiadom o
avatar

wpDiscuz