Jakie warzywa i owoce jeść ciąży – dlaczego warto?
3.10.2016
Bez tytułu

Warzywa i owoce w ciąży – dlaczego warto je jeść?

Warzywa i owoce powinny być obecne w diecie każdego człowieka, ponieważ dostarczają w naturalny sposób wielu cennych witamin, mikroelementów i błonnika, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak kobiety w ciąży szczególnie powinny pamiętać o codziennej porcji owoców i warzyw, ze względu na ich dobroczynne działanie zarówno na organizm ciężarnej, jak i rozwijające się w jej ciele nowe życie.

Źródło ważnych witamin i mikroelementów

Podczas 9 miesięcy oczekiwania na dziecko kobieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych witamin i minerałów z uwzględnieniem zwiększonego zapotrzebowania na następujące składniki:

  • Kwas foliowy (folacyna, witamina B9)– o jego odpowiedni poziom w organizmie należy dbać przed planowaną ciążą oraz przez co najmniej pierwsze 6 tygodni ciąży, ponieważ zapobiega on wrodzonym wadom cewy nerwowej u dziecka, prowadzącym m.in. do rozszczepu kręgosłupa lub bezmózgowia. Źródłem kwasu foliowego są np. pomarańcze, maliny, szpinak, warzywa strączkowe, awokado.
  • Żelazo – spożywanie takich warzyw jak buraki, jarmuż, brokuły, natka pietruszki czy warzywa strączkowe pomagają uzupełnić braki żelaza, które u kobiet w ciąży mogą prowadzić do niedokrwistości. Warto jednak pamiętać, że najbogatszym źródłem żelaza jest wątróbka oraz czerwone mięso (np. wołowina).
  • Witamina C – jest ona niezbędna do przyswajania przez organizm żelaza, a ponadto wzmacnia układ immunologiczny oraz ma działanie antyoksydacyjne. Co ważne, dla płodu szkodliwy jest zarówno niedobór witaminy C, jak i jej nadmiar, dlatego należy uważać z suplementacją tej witaminy. Najlepiej dostarczać ją wraz z owocami (dużo jej mają porzeczki, kiwi, cytrusy, truskawki) oraz warzywami (świetnym źródłem witaminy C jest czerwona papryka oraz brukselka). Warto także pamiętać, że witamina C poprzez wpływ na syntezę kolagenu ogranicza występowanie rozstępów. Jedzenie zawierających ją warzyw i owoców w połączeniu ze specjalistycznymi kosmetykami z serii mama’s może więc być skutecznym sposobem na walkę z rozstępami w ciąży!
  • Magnez – łagodzi zaburzenia nastroju związane z burzą hormonów, zapobiega kurczom łydek oraz nadciśnieniu. Aby uzupełnić jego niedobory, warto jak najczęściej sięgać po banany i awokado.
  • Wapń – jest on szczególnie potrzebny w III trymestrze. Spośród warzyw dostarczających tego pierwiastka należy wymienić szpinak, jarmuż oraz natkę pietruszki.
  • Potas – jego odpowiednia ilość w organizmie zapobiega typowym w trakcie ciąży obrzękom wynikającym z zatrzymania wody w organizmie. W celu uzupełnienia jego niedoborów warto jeść suszone morele, awokado, pomidory, ziemniaki.

Dodatkowe zalety jedzenia warzyw i owoców w ciąży

Owoce i warzywa są bogatym źródłem błonnika, który dba o prawidłową pracę jelit, zapobiegając często występującym u kobiet w ciąży zaparciom. Ich regularne jedzenie pozwala także odkwasić organizm i skuteczniej walczyć ze zgagą, na którą narzeka znaczna część kobiet oczekujących dziecka. Warto także pamiętać, że warzywa są niskokaloryczne, dzięki czemu pozwalają utrzymać w ryzach wagę przez cały okres ciąży i dlatego warto by były ważną częścią diety przyszłej mamy. Dobroczynny wpływ na układ odpornościowy warzyw i owoców jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży, które nie mogą przyjmować wielu leków zwalczających infekcje (naturalnym antybiotykiem jest na przykład czosnek). Niektórzy wskazują jeszcze jedną zaletę jedzenia w trakcie ciąży warzyw i owoców – podobno dzięki temu dzieci uczą się ich smaków już w życiu płodowym i potem chętniej po nie sięgają, gdy mają je już na własnym talerzu! Pod tym względem najważniejszy jest ostatni miesiąc ciąży, gdy u dziecka tworzą się pierwsze kubki smakowe. 

Dodaj komentarz

Powiadom o
avatar

wpDiscuz