Zalety i korzyści z uprawiania sportu!

26.10.2016
drukuj

Serce w dobrej kondycji: 8 zalet i korzyści uprawiania sportu

Mówi się, że sport to zdrowie. Człowiek został stworzony do ruchu, dlatego też siedząca praca czy jazda samochodem zamiast spaceru nie sprzyja naszej kondycji i zdrowiu. Aby uchronić się przed chorobami należy się ruszać – dowiedz się, jak skutecznie zadbać o swoje serce!

Aktywność fizyczna w połączeniu z dietą jest podstawą profilaktyki chorób układu krążenia. Regularne uprawianie sportu jest zalecane również osobom, u których stwierdzono konkretne choroby czy nawet wady serca. Serce to organ, który należy trenować, a co za tym idzie, poddawać go regularnemu wysiłkowi. Według WHO brak aktywności fizycznej to czwarty czynnik śmiertelności na świecie – zadbaj o siebie!

8 zalet uprawiania sportu:

  1. Większa wydolność serca

Serce, które jest w ruchu bije szybciej. Regularny wysiłek sprawia, że tak jak serce dorosłego bije z częstotliwością 70-80 razy na minutę, tak osoby aktywnej sportowo – 50 razy. W efekcie sport sprawia, że mięsień sercowy pracuje oszczędnej.

  1. Namnożenie czerwonych krwinek

Wysiłek sprawia, że serce powiększa się, a co za tym idzie – pompuje więcej krwi. Dzięki temu krew staje się rzadsza, czerwonych krwinek jest więcej, a w efekcie transport krwi odbywa się sprawniej i szybciej.

  1. Zwiększenie liczby naczyń krwionośnych

Regularne uprawianie sportu sprawia, że sieć naczyń krwionośnych może ulec podwojeniu, a nawet potrojeniu. Zwiększa się również ich przekrój, co umożliwia szybszy przepływ krwi.

  1. Zmniejszenie poziomu cholesterolu

Treningi sprawiają, że obniża się stężenie „złego” cholesterolu LDL i powiększa poziom „dobrego” cholesterolu HDL. W efekcie sport zmniejsza ryzyko nie tylko chorób serca, ale także miażdżycy. Dodatkowo, leczy zaburzenia lipidowe i zwalcza hipercholesterolemię.

  1. Zapobieganie cukrzycy i nadciśnieniu

Regularny wysiłek i dobra kondycja serca, to również ogromna szansa na zmniejszenie ryzyka cukrzycy i nadciśnienia. Sport sprawia, że zmniejsza się poziom cukru, poprawia wrażliwość na insulinę, a także reguluje ciśnienie krwi.

  1. Zmniejszenie wagi ciała

Nadwaga i otyłość są znaczące w chorobach serca. Aby im zapobiec należy ćwiczyć minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut. Taki wysiłek zapewni Ci szczupłą sylwetkę.

  1. Redukcja stresu

Aby serce było w dobrej kondycji należy pamiętać o redukcji stresu. Regularne treningi wytwarzają w organizmie endorfiny, czyli hormony szczęścia, które odpowiadają za dobre samopoczucie. Ruch sprawi, że stres odejdzie w zapomnienie!

  1. Zwiększenie siły

Serce to również organ, który nie trenowany może sprawiać, że wystąpi zmęczenie i brak energii. Bez wysiłku najmniejsze czynności takie jak wejście po schodach czy zrobienie zakupów będą sprawiały problem. Ćwiczenia wzmocnią jego kondycję i ułatwią codzienne funkcjonowanie.