Zdrowa dieta dla cukrzyka – 5 istotnych zasad!
27.10.2016
stockvault-tomatoes-at-the-market163674

5 zasad zdrowej diety dla cukrzyka

 

Cukrzyca to choroba, która stała się prawdziwą epidemią. Jeśli jesteś diabetykiem, to z pewnością powinieneś zadbać o swoją dietę. Tylko zdrowy styl życia i poprawne nawyki żywieniowe mogą zagwarantować Ci komfort i jakość życia. Dowiedz się, czym charakteryzuje się zdrowa dieta dla cukrzyka.

 

Mamy wreszcie pierwsze wiarygodne dane o zachorowalności na cukrzycę, wynika z nich, że cierpi na tę chorobę 2,73 mln Polaków, z tego 26 proc. nie jest tego świadoma.” – podaje Zbigniew Wojtasiński z Polskiej Agencji Prasowej. Wszystkie te osoby powinny diametralnie zmienić swój sposób życia. Jednym z nich jest również dieta. Oto 5 zasad diety osoby chorej na cukrzycę:

 

1. Regularne spożywanie posiłków

Pierwszą zmianą, którą należy wprowadzić jest z pewnością regularne jedzenie. Należy pamiętać, aby w ciągu dnia zjeść 5 pełnowartościowych posiłków. Najlepiej, aby spożywać je w równych odstępach, co 3 godziny (nie dłużej niż 5 godzin).

 

2. Unikanie dodatkowego cukru

Teraz cukier czai się wszędzie. I nie chodzi tutaj tylko o białą substancję, której kiedyś towarzyszyło hasło „Cukier krzepi”. W produktach spożywczych pełno jest cukru ukrytego. Może mieć wiele twarzy, dlatego też tak ważnym jest, aby diabetyk zawsze czytał etykiety produktów, które zamierza kupić. Należy unikać cukru w postaci syropu glukozowo-fruktozowego, glukozy i fruktozy. Pamiętaj, aby szczególnie unikać żywności przetworzonej. W diecie osoby chorej na cukrzycę nie powinno być miejsca dla gotowych dań, sosów, zupek z torebek, ciasteczek itp. Warto również pamiętać o nie spożywaniu soków z kartonu czy napojów gazowanych.

 

3. Jedz surowe!

Niektóre badania dowodzą, że jedzenie surowych warzyw skutecznie obniża poziom cukru przy cukrzycy typu 1. Dieta oparta na warzywach, orzechach, nasionach bez mięsa, nabiału i owoców może skutecznie przyczynić się do wycofania cukrzycy.

 

4. Sprawdź indeks glikemiczny

Dieta osoby chorującej na cukrzycę nie musi być nudna. Obecnie na rynku mamy dostęp do różnorakiej żywności, w której diabetycy i inny mogą przebierać. W Twojej diecie nie może zabraknąć produktów takich jak: cytrusy, szpinak, fasola, bataty, jagody, pomidory, orzechy, pełne ziarna. Każdy z tych produktów dostarczy do organizmu wielu składników odżywczych, wzmocni Twoją odporność, a co za tym idzie poprawi jakość życia i kondycję. Pomocne w sprawdzeniu indeksu glikemicznego z pewnością będą tabele – korzystaj z nich śmiało!

 

5. Waga to podstawa!

Większość osób mających cukrzycę ma również problem z nadwagą i otyłością. Niestety, ale bardzo często te choroby idą z sobą w parze. W takiej sytuacji kluczowym jest, aby osoba chorująca na cukrzycę zrzuciła nadmiar kilogramów. Żeby było to dla niej bezpieczne, koniecznie musi to robić pod okiem specjalistów. W odzyskaniu formy i kondycji pomocna i konieczna będzie dieta redukcyjna. Osoby z nadwagą i osoby otyłe muszą zjadać mniej kaloryczne posiłki. Dla osób otyłych dzienne zapotrzebowanie energetyczne to 1000-1300 kcal, a dla osób z nadwagą 1500-1800 kcal. Aby ułatwić odchudzanie dieta powinna być bogata w produkty z pełnego ziarna, strączkowe i ciemnozielone liściaste. Wszystkie z nich zawierają dużo błonnika, co sprawia, że osoba z nadwagą lub osoba otyła czuje sytość, a jednak kaloryczność takiego posiłku jest dużo mniejsza.

 

Dodaj komentarz

Powiadom o
avatar

wpDiscuz