Podstawowe zasady żywienia u osób chorujących na cukrzycę i z powikłaniami zespołu stopy cukrzycowej
Co można jeść przy cukrzycy? Co powinien jeść cukrzyk? Bez ograniczeń

CO MOŻNA JEŚĆ PRZY CUKRZYCY? PODSTAWOWE ZASADY ŻYWIENIA:

  • Dzienne zapotrzebowanie energetyczne ustalone indywidualnie.
  • Prawidłowy podział kalorii na poszczególne posiłki.
  • Regularne spożywanie 4/5 posiłków w ciągu dnia, co ok. 3 godziny.
  • Nie należy podjadać między posiłkami. Nie łączyć dwóch posiłków w jeden.
  • Należy dbać o odpowiednią podaż węglowodanów, tłuszczy, białek, błonnika, witamin i mikroelementów.
  • Warzywa najlepiej spożywać do każdego posiłku.
  • Owoce spożywać w postaci nieprzetworzonej, przed godzina 16.00 i w trakcie posiłku.
  • Produkty zbożowe powinny być pełnoziarniste (jeżeli nie ma innych wskazań).
  • Codziennie należy spożywać nabiał, najlepiej w postaci jogurtu, kefiru, maślanki, twarogu.
  • Tłuszcze zwierzęce powinno się zastępować tłuszczami roślinnymi, jednocześnie pamiętając o ograniczeniu ilościowym.
  • Spożycie mięsa należy ograniczyć, zastępując je rybami, jajami lub nasionami roślin strączkowych.
  • Należy unikać słodyczy i cukrów dodanych, napojów gazowanych i soków.
  • Sól należy ograniczyć w znacznym stopniu, potrawy można doprawiać ziołami.
  • Należy dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu (ok. 2 litrów płynów dziennie).
  • Alkohol, papierosy i inne używki należy odstawić.
  • Indywidualnie dostosowana aktywność fizyczna powinna odbywać się minimum 150 minut tygodniowo.
  • Węglowodany złożone powinny stanowić główne źródło energii wszystkich osób chorujących na cukrzycę.
  • Spożywać należy węglowodany złożone, o niskim indeksie glikemicznym, które nie powodują nagłego wzrostu stężenia glukozy we krwi, pozwalając utrzymać glikemię na właściwym poziomie, zapobiegając występowaniu hipoglikemii i hiperglikemii.
  • Węglowodany proste, wywołujące znaczne wahania glikemii, należy ograniczyć do minimum, gdyż mogą z czasem powodować wystąpienie przewlekłych powikłań cukrzycy (w tym zespół stopy cukrzycowej).

BIAŁKA

  • Niedobór białka w diecie może prowadzić do znacznego obniżenia odporności oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia powikłań cukrzycy.
  • Pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji (służą do budowy i regeneracji tkanek, są podstawowym składnikiem krwi, licznych enzymów, pełnią rolę nośnika niektórych witamin i składników mineralnych, biorą udział w regulacji ciśnienia krwi i procesów odpornościowych).
  • Należy dostarczać organizmowi zarówno białko pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, najlepiej w stosunku 1:1.

TŁUSZCZE

  • Obok węglowodanów, powinny być głównym źródłem energii.
  • Korzystne dla zdrowia właściwości mają kwasy tłuszczowe wielonienasycone (PUFA), które wpływają na obniżenie stężenia LDL – cholesterolu we krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia powikłań ze strony układu krążenia oraz zapewniają właściwy stan skóry, co ma znaczenie w zapobieganiu i leczeniu zespołu stopy cukrzycowej.
  • Tłuszcze nasycone powinny być znacznie ograniczone, ponieważ zwiększają stężenie cholesterolu frakcji LDL we krwi, co może prowadzić m.in. do miażdżycy oraz zawału mięśnia sercowego.

 

WITAMINY Z GRUPY B:

  • B1 – Benfotiamina to rozpuszczalna w tłuszczach forma witaminy B1 (tiaminy). Łatwiej przenika do struktur nerwowych (zapewniając sprawność funkcjonowania komórek nerwowych) oraz uszkodzonych w przebiegu cukrzycy naczyń i narządów. Blokuje procesy glikacji, poprzez które podwyższone stężenia glukozy powodują uszkodzenie tkanek i narządów. Szczególnie zalecana jest w leczeniu i profilaktyce neuropatii cukrzycowej. Przynosi ulgę w uporczywych dolegliwościach oraz poprawia komfort życia pacjentów. Zapobiega powstawaniu zespołu stopy cukrzycowej.
  • B1, B2, B7, – Wpływają na metabolizm komórkowy i pełnią rolę m.in. kofaktorów enzymów. Biorą udział w przemianie węglowodanów, białek (wit. B1 i B2) i tłuszczów (biotyna – wit. B7). Umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek, w szczególności układu nerwowego i mózgu.
  • B12 – Witamina B12 – zapobiega chorobom układu krążenia. Niedobór przyczynia się m.in. do rozwoju niedokrwistości, schorzeń układu nerwowego oraz do postępującego osłabienia i zmęczenia.

Produkty zawierające WITAMINY Z GRUPY B:

  • Mleko, produkty mleczne, jaja
  • Mięso, przetwory mięsne, ryby
  • Nasiona roślin strączkowych
  • Drożdże
  • Orzechy włoskie
  • Siemię lniane
  • Oleje roślinne

KWAS (ALA) ALFA-LIPONOWY

  • Wiąże toksyczne związki metali i usprawnia ich usuwanie z organizmu. Bierze udział w regeneracji utlenionych białek, uszkodzonych lipidów i kwasów DNA. Stosuje się go w zapobieganiu oraz leczeniu zaburzeń czucia w polineuropatii cukrzycowej.
  • Zwiększa insulinowrażliwość. Pozytywnie oddziałuje na metabolizm w komórkach nerwowych. Jest silnym antyoksydantem – neutralizuje wolne rodniki.
  • Korzystnie wpływa na gospodarkę węglowodanową i lipidową. Obniża stężenie szkodliwych triacylogliceroli w komórkach beta trzustki.
  • Związek należący do grupy nasyconych kwasów tłuszczowych. Działa podobnie jak witaminy. Wpływa na wiele procesów metabolicznych zachodzących w ustroju. Usprawnia pracę układu krążenia i mięśni.

Produkty zawierające KWAS (ALA) ALFA LIPONOWY:

  • Marchew, dynia, brzoskwinia, morela
  • Kiwi, papryka czerwona, natka pietruszki, brokuły
  • Migdały, orzechy laskowe, nasiona dyni i słonecznika, olej słonecznikowy, olej rzepakowy

BEZPŁATNA DIETA DO POBRANIA

POBIERZ DIETĘ 2000 KCAL lub POBIERZ DIETĘ 2200 KCAL