Wysoki poziom glukozy we krwi? Czy i jak da się go obniżyć.
11.12.2019
Jak obniżyć poziom cukru we krwi - Czy da się szybko obniżyć cukier

Jak obniżyć poziom glukozy we krwi?

Co raz więcej osób zmaga się z podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Dlatego też bardzo często pada pytanie – jak obniżyć poziom cukru we krwi? Wysoki poziom cukru we krwi to niebezpieczne zjawisko, nazywane stanem przedcukrzycowym i może prowadzić do rozwoju pełnoobjawowej cukrzycy. Osoby, które mają już zdiagnozowaną cukrzycę, mimo przyjmowania leków też często mają problem z wyrównaniem poziomu glukozy. Ogromny wpływ na taki stan rzeczy ma dzisiejszy tryb życia: nieprawidłowa dieta oraz niska aktywność fizyczna. Żywienie odgrywa tu największą rolę, ponieważ nasz poziom glukozy we krwi jest uzależniony od rodzaju, ilości oraz jakości produktów, które spożywamy na co dzień.

Czym jest glukoza?

                Glukoza jest cukrem prostym i stanowi podstawowe źródło energii w organizmie człowieka. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania, jednak jej nadmiar może prowadzić m.in. do stanów przedcukrzycowych oraz cukrzycy. Za wyrównanie odpowiada hormon wytwarzany przez trzustkę – insulina. Po zjedzonym posiłku poziom glukozy wzrasta, co jest sygnałem dla trzustki do wydzielenia insuliny. Insulina odpowiada za transport glukozy do tkanek powodując jej spadek we krwi.

Jakie wartości glukozy są prawidłowe?

Istnieją trzy przedziały wartości przy pomiarze glukozy z krwi na czczo:

  • Od 70 do 99 mg/dl (od 3,9 do 5,55 mmol/l) – prawidłowy poziom glukozy
  • Od 100 do 125 mg/dl (od 5,6 do 6,9 mmol/l) – nieprawidłowy poziom glukozy (stan przedcukrzycowy)
  • 126 mg/dl i więcej w przynajmniej dwóch pomiarach – cukrzyca.

Jak obniżyć poziom cukru we krwi gdy jest zbyt wysoki – co robić?

Podstawowym zaleceniem utrzymania prawidłowych wartości glukozy we krwi jest stosowanie prawidłowej diety. Dobór odpowiednich produktów może zapobiec gwałtownym wzrostom cukru. Indeks glikemiczny (IG) produktów jest bardzo ważnym aspektem żywieniowym w przypadku problemów z gospodarką węglowodanową. Indeks glikemiczny klasyfikuje produkty na podstawie ich wpływu na poziom glukozy 2-3 godziny po spożyciu. Im wyższa wartość IG produktu tym wyższy poziom cukru we krwi po jego spożyciu. Po spożyciu produktu o niskim IG następuje powolne przyswajanie glukozy, co za tym idzie stopniowy wzrost we krwi – ułatwia to kontrolę glikemii. Produkty możemy podzielić na trzy grupy pod kątem wartości indeksu:

  • Niski indeks glikemiczny: 55 lub mniej
  • Średni indeks glikemiczny: 56-69
  • Wysoki indeks glikemiczny 70 lub wyższy.

Najmniej pożądaną grupą produktów w przypadku istniejących problemów z gospodarką węglowodanową jest grupa o wysokim indeksie. Przykładami produktów z tej grupy są: produkty na bazie białej mąki pszennej (pieczywo, makarony, naleśniki, placki mączne, paluszki itp.), ryż biały, kasza manna, słodycze (czekolady, żelki, cukierki, lizaki, ciasta, ciasteczka itp.), płatki kukurydziane, słodkie płatki śniadaniowe (czekoladowe, cynamonowe itp), płatki ryżowe, ryż preparowany, wafle ryżowe, niektóre owoce i wiele innych. Spożywając dane produkty bardzo szybko podnosimy poziom glukozy, nad którym ciężko zapanować.

W przypadku wprowadzenia do żywienia produktów o niskim oraz średnim indeksie mamy zdecydowanie lepszą kontrolę nad glikemią. Do produktów o średnim i niskim IG zaliczamy: surowe warzywa, nabiał, produkty z pełnoziarnistej mąki, strączkowe, większość owoców i wiele innych. Należy jednak pamiętać, że niski indeks glikemiczny nie oznacza, że można zjadać te produkty w dużych ilościach. Wiele owoców ma niski lub średni IG (np. kiwi, śliwki, gruszki, jabłka, wiśnie), jednak spożycie ich w większych ilościach spowoduje duży wzrost glukozy. Nie oszukujmy się – jest różnica między zjedzeniem trzech truskawek, a zjedzeniem pół kilograma truskawek.

Czy istnieją inne sposoby na obniżenie poziomu cukru we krwi?

Jak najbardziej tak! Jeśli chcemy uniknąć przyjmowania leków warto zainteresować się ziołami. Wiele roślin ma działanie hipoglikemizujące – czyli obniżające poziom glukozy we krwi. Przykładem jest morwa biała. Jej dobroczynne działanie znane już było w antycznych Chinach, dzięki czemu stosowano ją w leczeniu chorób górnych dróg oddechowych, pasożytniczych, oczu, jako środek obniżający poziom glukozy oraz cholesterolu. Morwa biała zawiera substancje aktywne, które wspomagają obniżenie glikemii poposiłkowej poprzez hamowanie enzymów zaangażowanych w metabolizm cukrów. Wchłanianie glukozy zostaje spowolnione, dzięki czemu stężenie w krwi wzrasta łagodniej. Poza tym morwa biała bogata jest w substancje antyoksydacyjne – kwas askorbinowy, flawonoidy oraz antocyjany – dzięki czemu usuwa wolne rodniki z organizmu odpowiedzialne za starzenie się organizmu czy przyczyniające się do powstawania nowotworów. Antyoksydanty mają też swój udział w obniżeniu cholesterolu czy ciśnienia. Morwa działa również przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie oraz przeciwwirusowo.

W ostatnich latach ogromną furorę robi młody jęczmień. Znany był już 10 tys. lat temu na terenie Bliskiego Wschodu. Opisywany jest jako remedium na m.in. cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę, reumatoidalne zapalenie stawów czy też wrzody żołądka. Czy słusznie? Jest doskonałym źródłem substancji antyoksydacyjnych takich jak:  O-glikozyl izowteksyn, dysmutaza ponadtlenkowa, katalaza, peroksydaza, witamina E oraz C, karotenoidy, a także chlorofil. Wykazano, że błonnik pokarmowy zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy czy chorób układu krążenia, a także pomaga w walce z otyłością i zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi. Okazuje się, że młody jęczmień jest bardzo dobrym źródłem błonnika, w związku z czym może być stosowany jako pomoc przy dolegliwościach jelitowych. W badaniach stwierdzono również, że u osób zmagających się z wysokimi glikemiami podanie proszku z liści jęczmienia ograniczało gwałtowne wzrosty glukozy po posiłku. Oznacza to, że bogaty w błonnik młody jęczmień jest składnikiem wspomagającym kontrolę poziomu cukru we krwi. Poza hipoglikemizującym działaniem, jęczmień ma również właściwości przeciwnowotworowe. Badania wykazały, iż wodny ekstrakt z liści działa antyproliferacyjnie (hamuje rozmnażanie komórek) wobec ludzkich komórek białaczki oraz chłoniaków. Ponadto powstały prace badawcze biorące pod lupę młody jęczmień jako pomoc w obniżeniu cholesterolu. Wykazały one, iż jęczmień w towarzystwie witaminy C oraz E znacznie obniża poziom cholesterolu całkowitego oraz „złego” cholesterolu (frakcja LDL). Właściwości  młodego jęczmienia potwierdzone są licznymi badaniami, dlatego jego popularność jest jak najbardziej słuszna i uzasadniona.

Kolejnym składnikiem wspomagającym regulację metabolizmu węglowodanów jest spirulina. Jest to alga znana już Aztekom. Badania przeprowadzone wśród ludzi, którzy nie chorują jeszcze na cukrzycę wykazały działanie obniżające poziom glukozy we krwi. Spirulina zawiera fikocyjaninę – niebieski barwnik, który wykazuje właściwości obniżające glikemię poposiłkową. Poza tym może hamować działanie lipazy trzustkowej oraz w dużym stopniu obniżać poziom trójglicerydów.

Jak więc obniżyć poziom glukozy we krwi? Kompleksowo! Oprócz stosowania zasad zdrowego żywienia warto wspomagać się naturalnymi sposobami, aby utrzymać glikemię w ryzach. Im wcześniej zaczniemy dbać o metabolizm węglowodanów tym bardziej zmniejszamy ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 i innych zaburzeń metabolizmu węglowodanów.

Dodaj komentarz

Powiadom o
avatar
wpDiscuz