Jak radzić sobie z infekcjami? – czyli jesień cukrzyka.
11.10.2016

Jak radzić sobie z infekcjami? – czyli jesień cukrzyka.

Jesień to czas, gdy większość osób kicha, kaszle i gorączkuje. Zwiększa się wtedy ryzyko zachorowania na choroby infekcyjne. Osoby chorujące na cukrzycę mają osłabioną odporność, a co za tym idzie są bardziej niż osoby zdrowe narażone na zachorowania. Poznaj sposoby, które pomogą cukrzykowi zachować zdrowie jesienią.

 

Dlaczego cukrzyca pogarsza odporność?

U osób chorych na cukrzycę występuje nieprawidłowy metabolizm glukozy, który w rezultacie prowadzi do zaburzeń funkcji leukocytów. Niedobór insuliny upośledza glikolizę, czyli proces z którego pozyskiwana jest energia, aby komórki układu odpornościowego mogły wychwycić bakterie, wirusy i grzyby i obronić organizm przed chorobą. Ponadto, nadmiar glukozy w organizmie (pot, krew, mocz) jest świetnym środowiskiem dla życia i rozwoju wszelkich wirusów, bakterii i grzybów. Dodatkowo, każdy schorowany organizm, aby walczyć z tym „jesiennym wrogiem” podwyższa poziom glikemii i osłabia działanie insuliny. U osób chorujących na cukrzycę poziom cukrów jest bardzo różnoraki, dlatego podstawowym zadaniem osoby chorej jest wyrównanie poziomu glikemii. Przeziębienie czy grypa u diabetyków to przynajmniej 3 tygodnie rozchwianych poziomów cukru, a także walka z chorobą z pominięciem wielu leków, których nie mogą stosować i działań, jak chociażby malinowa herbata z miodem. Należy również pamiętać, że infekcje u osób chorujących na cukrzycę mogą przebiegać inaczej niż u osób zdrowych. Bardzo często gorączka, kaszel, ból gardła i katar zastępuje utrata apetytu, zmęczenie i zaburzenia glikemii. Brak gorączki i innych objawów sprawia, że organizm diabetyka gorzej radzi sobie z pozbyciem się wirusa, bakterii czy też grzyba.

 

Cukrzyca: jak zwiększyć odporność?

Warto pamiętać, że osoby chorujące na cukrzycę powinny zwiększyć swoją czujność w okresie jesienno-zimowym. Jeśli stężenie cukru jest zbliżone do stężenia osób zdrowych, istnieje mniejsza szansa na zachorowanie. Jednak, co jeszcze robić, aby zwiększyć odporność? Oto 5 sprawdzonych sposobów:

 

  1. Aktywność fizyczna

Warto pamiętać, że osoby, które regularnie trenują mają większą odporność. Wystarczy, że trzy razy w tygodniu poświęcisz na trening minimum 30 minut, a Twój organizm będzie umiał odpowiednio zwalczyć wirusy, bakterie i grzyby.

 

  1. Korzystaj ze słońca

Podczas spacerów na świeżym powietrzu organizm wyłapuje promienie słoneczne, pod wpływem których wytwarza się witamina D. Jej zaletą jest nie tylko zwiększenie odporności, ale również pozytywny wpływ na wytwarzanie insuliny.

 

  1. Dostarczaj witaminę C

Pamiętaj, że witamina C zwiększa odporność. Zawierają ją nie tylko owoce cytrusowe, ale również papryka, szpinak, brokuły, kalafior, natka pietruszki. Pamiętaj, aby w miarę możliwości jeść je na surowo.

 

  1. Owsianka na śniadanie!

Dobrym pomysłem, który zwiększy odporność jest owsianka, a konkretnie płatki owsiane. Zawarte w nich witaminy z grupy B, skutecznie wzmacniają układ immunologiczny.

 

Dodaj komentarz

Powiadom o
avatar
wpDiscuz